A l’hora d’implantar Lean en una empresa cal destacar 3 consideracions importants per evitar el fracàs:
1. Lean no és un fi en si mateix, sinó una manera d’estructurar el funcionament de l’empresa perquè dugui a terme el seu objectiu fundacional segons paràmetres d’autèntica Excel·lència Operativa. Per tant, el primer pas és entendre quin és aquest objectiu fundacional, la finalitat, la raó de ser de l’empresa. En definitiva, la seva missió i la seva visió, a més dels seus valors o cultura corporativa. Tot el que es faci, per tant, ha de quedar emmarcat en aquest paradigma.
2. Un cop decidit el canvi cap al Lean, la Direcció de l’empresa ha d’aconseguir el compromís de tota l’organització cap a l’objectiu marcat, sense considerar-lo un mer retoc superficial sinó un complet canvi cultural que ha de ser sostingut i sostenible. Sense aquesta convicció el resultat serà, en el millor dels casos, mediocre i d’escassa durada.
3. La implementació de la cultura Lean és un procés que requereix implicació, formació, presa de decisions, reorganització, canvi de paradigmes, etc. El primer pas és una anàlisi intern i extern molt detallat que permeti detectar on són els principals problemes a resoldre i quines serien les “zones pilot” ideals per iniciar el canvi. Implantar eines concretes de Lean, simplement perquè es fan servir en altres empreses o els seus noms són coneguts o semblen estar “de moda” és un error que es pagarà molt car.